Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

SFO

SFO i Thisted Kommune

SFO er et fritidstilbud i Thisted Kommune. Der er tilknyttet skolefritidsordninger til alle skoletilbud i kommunen.  

Tilbuddet gælder fra d. 1 april det år, barnet indskrives i skolen. Når barnet er indskrevet til børnehaveklasse, kan det samtidig indmeldes til Skoleintro med start 1. april og/eller SFO med start 1. august. 

SFO er modulopbygget og opbygget efter følgende grupperinger:

  • Morgenmodul
  • Eftermiddagsmodul 
  • Heldagsmodul 

Som udgangspunkt tilbyder Thisted Kommune SFO i tidsrummet mellem kl. 06.00 og 17.00 dog tilpasset lokalområdets behov. 

Vision og målsætning

Fokus er børnenes trivsel og læring, hvor det handler om at øve sig i at mestre hverdagen og hverdagslivet. Barnets oplevelse af de første skoleår er central for dets trivsel og oplevelse af det videre skoleforløb. Derfor er det afgørende, at barnet oplever tryghed, nærvær og sammenhæng mellem undervisnings– og fritidsdelen.

SFO’en skal i samarbejde med forældrene og skolen skabe mulighed for, at børnene får både omsorg og udfordringer i hverdagen.

Aktivitetstilbuddene i SFO’en skal udfordre børnenes nysgerrighed og kreativitet, og børnene skal have medindflydelse og medbestemmelse på indholdet i fritiden. Det vil være relevant at give børnene mulighed for at inddrage erfaringer fra henholdsvis undervisningsdelen og fritidsdelen i hverdagen. 

Værdigrundlag 

Det pædagogiske arbejde i SFO tager afsæt i Thisted Kommunes Politik for Børn– og Familiers Velfærd, hvor nøgleordene er læring, trivsel og en helhedsorienteret indsats fra 0-18 år.

Fokus er på at skabe stærke institutioner, hvor alle børn trives, udfordres og motiveres til personlig-, social– og faglig udvikling og læring, uanset det enkelte barns sociale eller kulturelle baggrund. 

Fritidspædagogik 

SFO arbejder med udgangspunkt i fritidspædagogikken. Fritidspædagogikken bygger på udvikling af det hele menneske. Pædagogikken rummer udfordringer og oplevelser, som fremmer det enkelte barns udvikling og læring både individuelt og i fællesskabet. Pædagogikken tager udgangspunkt barnets trivsel, da trivsel er en forudsætning for læring og positiv motivation. 

I SFO’en møder barnet vennerne og oplever at være en del af et fællesskab, hvor man har det sjovt. Fritiden skal sikre frirum med mulighed for, at børnene får medindflydelse på egen tid og dermed lærer om de demokratiske, sociale og kulturbærende elementer i vores samfund. Fritidsdelen har på den måde medansvar for børns dannelse og tilegnelse af livskompetencer i forpligtende fællesskaber. 

Børn møder engagerede og nærværende voksne, der aktivt formidler og støtter dem i at eksperimentere, undersøge og øve forskellige færdigheder. De voksne er rollemodeller, og skal understøtte børns nysgerrighed og mod på at afprøve egne grænser. 

I den lokale mål– og indholdsbeskrivelse er det således vigtigt at prioritere fritidspædagogikken.

Mål for SFO

At sikre udvikling, helhed og sammenhæng i skolebørnenes hverdag

At børn og forældre oplever et sammenhængende forløb mellem undervisnings– og fritidsdel med afsæt i folkeskolens formålsparagraf

At sikre hensigtsmæssige rammer for overgangene mellem dagtilbud, skole og SFO

Obligatoriske temaer i mål- og indholdsbeskrivelsen for SFO 

  • Legen (den voksenorganiserede og den selvvalgte aktivitet)
  • Sundhed (kost og bevægelse)
  • Lektiestøtte
  • Forældresamarbejde/forældreforum
  • Overgange og sammenhæng mellem dagtilbud, SFO og skole
  • Børn med særlige behov
  • Sprog og læsning i et fritidsperspektiv 
  • Digital teknologi