Flexklubben

Overgange og sammenhæng mellem dagtilbud, SFO og skole

Skolen tager initiativ til at afholde samarbejdsmøder, der både skal afklare, hvilke forventninger faggrupperne har til hinanden og afklare indholdet i samarbejdet med de unge mennesker både i skoledelen og i flex-klubben.

De elever, der visiteres til Østre skoles Flex afdelingen, bliver på overleveringsmødet informeret om klubtilbuddet.

Børn med særlige behov

Det er vigtigt, at der altid er tydelige voksne og struktur som passer til de unge, så de mærker, at de indenfor de rammer, der er afsat, føler sig betydningsfulde og trygge i flex-klubben.

Flexklubben arbejder med de unges kompetencer ligeværdigt i forhold til, at de unge er forskellige steder i deres udvikling.

Igennem de aktiviteter som tidligere er beskrevet, vil vi styrke de unges selvtillid, selvværd, kommunikation, sprog og hvordan er vi sammen på en god og hyggelig måde, hvordan opfører man sig, når vi er ude i samfundet.

Sprog og læsning i et fritidsperspektiv i flex-klubben.

De unges sprog har en stor betydning for, hvordan de klarer sig i samfundet efter skolen.

Det er vigtigt, at de unge ved, hvordan de kommunikerer med andre, når de kommer ud på arbejdsmarkedet. Det skal foregå på en fornuftig og konstruktiv måde.

Det gælder både i medgang, og når de unge bliver mødt med opgaver og udfordringer i samfundet, som er svære. Det er vigtigt, at de unge bliver livsduelige også i forhold til sprog og kommunikation.

Flex-klubben arbejder med, hvordan vi taler til hinanden, hvad er OK, og hvad er ikke OK. Igennem de tidligere beskrevne aktiviteter har vi lejlighed til og fokus på sproget med de unge.

De unge i flex-klubben har også brug for at øve læsning.

Det kan foregå på computeren eller en almindelig bog. Det kan være en film med undertekster. Det kan være, når de spiller e-sport. Det kan være at læse og forstå en opskrift, hvis de skal lave mad eller bage en kage.

Digital teknologi

Flex-klubben har stor fokus på de unges brug af digital teknologi.

I flex-klubben taler vi om med de unge, hvordan man bruger den digitale platform på en god og konstruktiv måde. Det handler om, at de unge bliver oplyst om, hvilke regler der er inden for den digitale verden.

Som tidligere beskrevet går vi til e-sport i flex-klubben, der har vi altid en snak om, hvad man må og ikke må, det gælder både billeder og tekster.

Ideen med dette er, at de unge skal få et sundt og godt forhold til den digitale platform, så de oplever, at det er en positiv og lærerig platform at bruge.